Skip to main content

Is er een organisatie die bezig is (geweest) met het opschonen / opruimen van velden.
Hoe hebben jullie dit aangepakt ? Tips ?

Het opschonen van velden kent een risico: als je een veld verwijdert, dan is ook alle info in dat veld weg.
Je dient dus altijd eerst na te gaan of er nog meldingen zijn waarvoor dat veld is ingevuld en die je vanwege wetgeving of beleid nog dient te bewaren.

Ik verwacht dat je dit na kunt gaan door gebruik te maken van de functionaliteit die beschreven is onder het kopje Eigen filterlijst toevoegen in Filters in een lijst van meldingen gebruiken | Infoland Community:

  • maak gebruik van een account met lees-/beheerrechten op alle meldingen van een specifiek meldingstype
  • maak een filter aan dat beperkt is tot 1 meldingstype en zet de velden die je wil onderzoeken op de kolommen. De kolommen geven de veldnamen weer,
  • Voeg ook de de velden "Meldingsnummer”, “Datum verzonden” en "Datum gesloten” toe aan het overzicht
  • Sorteer het overzicht op een van de datumvelden, bij voorkeur aflopend (meest recente datum bovenaan)
  • Filter vervolgens op een kolom om na te gaan of er meldingen zijn waarvoor dat veld gevuld is. Is het veld nooit ingevuld, dan kan het wellicht direct weg, tenzij het een globaal veld betreft!
  • Voor velden die wel gevuld zijn: ga na op welke datum dat veld voor het laatst ingevuld is op basis van de datumvelden in het overzicht

Herhaal dit voor de andere velden en besluit dan of de tijd gekomen is om oude meldingen te verwijderen. Vervolgens kun je alle velden die alleen ingevuld waren voor de verwijderde meldingen veilig verwijderen. 


@Patric 

Helpt het antwoord op dit topic jou verder?


@Chaim Leunissen 

Ja dat is wel helpend.
Maar ik zocht naar het samenvoegen van velden met dezelfde betekenis en dat dan in de database aan te laten passen.
voorbeeld is dat we drie identieke velden hebben voor de aard van een incident, alleen met drie verschillende veldnamen.

Derhalve wilde ik het veldgebruik terugbrengen, omdat ik er bij ons zo meer constateer.
incident_aard, aard_incident en aard-incident

Door mijn voorgangers zo ingevoerd, maar ik ben van eenduidigheid en zo beperkt mogelijk velden aanmaken.

 

Groet Patric


Exact ditzelfde probleem ervaren wij ook. Dit blijk je alleen via een maatwerk actie van Infoland te kunnen oplossen. Is het een idee om hier een idee van te maken?

 

Als work-around kan je bij een statusovergang de veldwaarde uit het ene veld laten overnemen in het andere veld. Zo kan je de niet-gewenste velden uitfaseren en daarna verwijderen. Maar dat werkt eigenlijk alleen goed als je de meldingen niet lang hoeft te bewaren. Gedurende de bewaartermijn kan je het niet-gewenste veld nog niet verwijderen.


Vanuit Ziekenhuis Gelderse Vallei hebben wij deze uitdaging ook. Mocht hier iemand een idee voor aanmaken (dat we velden zelf kunnen samenvoegen) dan hoor ik het graag want dan stem ik graag mee! :)


Het lijkt mij een heel goed idee als er een mogelijkheid komt om velden samen te voegen! Wij hebben dat probleem nu (nog) niet, maar er bestaat altijd een risico dat je te weinig gebruik maakt van globale velden en voor verschillende meldtypes soortgelijke velden opnieuw aanmaakt met een nieuwe naam.


Het lijkt mij een heel goed idee als er een mogelijkheid komt om velden samen te voegen! Wij hebben dat probleem nu (nog) niet, maar er bestaat altijd een risico dat je te weinig gebruik maakt van globale velden en voor verschillende meldtypes soortgelijke velden opnieuw aanmaakt met een nieuwe naam.


Het is denk ik altijd raadzaam om via Applicatiebeheer > Meldingen: Velden eerst na te gaan welke velden er reeds bestaan voordat je een nieuw meldingstype start.
Via die plek heb je namelijk zicht op alle velden (dus zowel globale als lokale velden) én vanuit die plek kun je een bestaand lokaal veld globaal maken!

Verder is het goed om te weten dat je effectief lokale velden kopieert als je een meldingstype kopieert.
Dus ook daar de tip om in elk geval de velden die je gebruikt als “stuurvelden” (velden die je gebruikt in overzichten, dashboards en rapportages) nader te bekijken.
Als je een veld globaal maakt, vóórdat je een meldingstype kopieert, dan wordt er geen kopie gemaakt en vormt het veld zelf geen beperking meer om bestaande overzichten, dashboards en rapportages die gebruik maken van dat veld te blijven gebruiken!


@Truus Heeren 

Zie ook dit artikel: Lijstwaarden van een veld op meldformulier wijzigen, wat zijn de consequenties? | Infoland Community

Ik ben destijds ook bezig geweest met schonen velden omdat we het meldformulier voor incidenten  ingrijpend hebben gewijzigd. Bij ontwerpen van formulieren en velden probeer ik altijd als uitgangspunt te houden dat je (zo veel mogelijk) globale velden gebruikt. Dat scheelt in onderhoud en hoeveelheid velden.


 

Er blijkt al een idee over dit onderwerp te zijn aangemaakt door een oud-collega van mij :)


Reageer