Vraag

Van Incidentmelding naar verbetermaatregel

  • 18 February 2021
  • 5 reacties
  • 291 Bekeken

Reputatie 2
Badge +6

Hallo allemaal,

Wij maken al lang gebruik van (incident)meldingen enz. maar we willen nu ook het meldingstype Verbetermaatregel gaan gebruiken. Voor actiepunten die bijvoorbeeld uit een incidentmelding voortkomen na een PRISMA-analyse willen we graag een koppeling maken tussen de incidentmelding en de verbetermaatregel. Kunnen we dat alleen doen met de tab ‘relaties’ in een melding? 
Het liefst willen we acties die bijvoorbeeld voortkomen uit een PRISMA-analyse, die meer tijd vergen en/of organisatiebreed moet worden opgepakt doorzetten als verbetermaatregel, zodat we de incidentmelding wel al kunnen afhandelen maar de actie niet uit het oog verliezen.

Is er iemand die hier een handige workflow voor heeft gemaakt? 

We horen graag jullie ideeën hierover.

MVG,

Rinske


5 reacties

Hoi @RinskeS,

Wanneer je een relatie maakt van type ‘opvolgmelding’ dan kun je de incidentmelding afhandelen zonder dat de verbetermaatregel afgehandeld dient te zijn.

Hallo @RinskeS ,

 

Goed om te horen dat jullie deze stap gaan maken!

Mijn inziens is dat de vervolgstap op het melden van zaken die ‘niet goed’ gaan, het opzoeken van oorzaken en verbeteren daarvan. Zodat men kan leren van eerdere situaties.

Om dit in te richten start je met het bepalen van een Verbeterproces; hoe willen wij dat het inzetten van verbeteracties werkt?
Dit proces kan dan vervolgens ondersteunt worden door iProva door digitaal de verbeteracties te formuleren en via de workflow te kunnen monitoren en behandelen.
In iProva is het mogelijk om vervolgens meldingstypes aan elkaar te koppelen zodat bijv. vanuit een incident een verbeteractie te starten is. Dit kun je realiseren door bij het meldingstype van je incidenten een relatie (tabblad Relaties) te leggen met het meldingstype van je verbeteracties. Het relatietype dat je hiervoor gebruikt is ‘opvolgmelding’; vanuit een incident volgt een verbeteractie.

In een melding heb je vervolgens de mogelijkheid om als actie een verbeteractie aan te maken. Deze meldingen hebben onderling daarna ook een zichtbare relatie.
Bekijk ook deze training voor de benodigde rechten hiervoor.

Reputatie 2
Badge +5

Dag Rinske,

Bij Spaarne Gasthuis hebben we een half jaar geleden een meldingstype ingericht om te verbeteren. We hebben het zo eenvoudig mogelijk gehouden zodat men er veel gebruik van gaat maken. Dit t.b.v. van het actief “PDCA”-gericht werken.

Als je het mt (zie bijlage) importeert en onderzoekt hoor ik graag wat je er van vindt. En zoals hierboven beschreven, je kunt i.d.d. vanuit andere meldingstypen velden overnemen. Een verbetermaatregel starten vanuit bijv. VIM is eenvoudig. Opgesteld verbeterpunt uit de VIM wordt meegenomen (daar gaan meerdere topics over, zag ik net). Hoe dat werkt is wel even ‘zoeken' maar dat lukt vast.

Succes, groet Bart Vosters, adv. K&V Spaarne Gasthuis.

 

Reputatie 2
Badge +6

Beste Inge, Kelly en Bart,

Het heeft helaas nog even geduurd, maar ik heb nu extra uren om de verbetermaatregelen te kunnen implementeren de komende weken. Ik ben erg blij met jullie reacties. 

@Bart VVV: ik heb jullie meldingstype nu succesvol geïmporteerd. Ik moet enkele velden even omzetten, zodat de workflow ook bij ons werkt (zoals locatie) voordat ik die kan beoordelen en je van feedback kan voorzien. Als jullie inmiddels zelf nog nieuwe inzichten hebben gekregen dan hoor ik dat graag van je. Je kunt me ook direct mailen: r.sieders@ribw-kam.nl

Met vriendelijke groet,

Rinske

Reputatie 2
Badge +5

Hoi Rinske,

 

Ik wilde je mailen maar het mailadres werkt niet.

 

Als jij e.e.a. geïmplementeerd hebt kunnen we misschien een keer afspreken om te bespreken hoe het gaat. En of we over en weer nog tips naar elkaar hebben?

 

Goed idee? Laat jij het weten?

Afspreken kan fysiek (Haarlem?) of online.

gr Bart (bvosters@spaarnegasthuis.nl)

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring