Beantwoord

Afbeelding verkleinen of vergroten in interactief document


Reputatie 1
Badge +2

Hoe kan ik een afbeelding in een interactief document van formaat wijzigen?

icon

Antwoord op het topic Els Lowette 13 July 2021, 09:48

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 5
Badge +6

@s.plak Zelf heb ik dit ook al zitten uitzoeken maar volgens mij lukt dit niet. 

Als oplossing heb ik de figuur buiten iProva van formaat gewijzigd bv. dmv Paint en dan opnieuw toegevoegd aan het interactief document.

Ben benieuwd naar verdere reacties en sluit me graag verder aan bij uw vraag.

Reputatie 5

Hallo @s.plak,

Binnen de editor van interactieve documenten is het inderdaad niet mogelijk om de getoonde grootte van een afbeelding te wijzigen. Uitgebreide mogelijkheden hiervoor liggen ook niet in de lijn der verwachtingen. Stel dat het mogelijk zou zijn om bij de afbeelding aan te geven of deze klein, middel of groot getoond moet worden, waarbij groot gelijk staat aan de grootte zoals deze nu maximaal is. Zou dat voor jullie een afdoende oplossing zijn? Ik stel me dan voor dat dit alleen toegepast wordt op de desktop weergave. Op de mobiele weergave herken ik het probleem namelijk niet dat afbeelding groter getoond worden dan gewenst. Dit door een andere resolutie en beeldscherm verhouding.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën voor oplossingen.

 

Reputatie 1
Badge +2

Dank voor de reactie. Nee, is niet afdoende omdat het formaat per keer verschillend is. Jammer dat het niet mogelijk is en wordt.

 

Gr Sasja Plak

Reputatie 5

@s.plak, ik bedoel dat je bij iedere afbeelding dit je in een interactief document gebruikt kunt aangeven in welk formaat die getoond moet worden (klein, middel of groot). Wat bedoel je met dat het formaat per keer verschillend is? Kun je uitleggen waarom het dan niet zou werken?

Reputatie 1
Badge +2

Wat ik bedoel is dat als je een afbeelding laadt in een interactief document, je dan pas kan bepalen hoe groot de afbeelding ongeveer moet zijn. Het is nu niet mogelijk de afbeelding van formaat te wijzigen in het document zelf. Je zult dan dus altijd een ander programma hiervoor moeten gebruiken. 

Reputatie 5

Op één of andere manier lijken we elkaar niet te begrijpen. Ik wil graag weten aan welke eisen de editor minimaal zou moeten voldoen. Stel daarom dat het wél mogelijk zou zijn om in de editor bij de afbeelding aan te geven of deze klein, middel of groot getoond moet worden, waarbij groot gelijk staat aan de grootte zoals deze nu maximaal is. Je zou dit dus doen nadat de afbeelding al in het document is opgenomen. Je bent dan dus niet vrij om alle formaten te kiezen, maar er zijn wel drie smaken waar je uit kunt kiezen. Zou dat voor jullie een afdoende oplossing zijn?

 

Reputatie 1
Badge +2

Ik bedoel de editor net zoals bij een ‘normaal’ document wordt gebruikt. Dus pixels in kunnen stellen met voorbeeldweergave.

 

Reputatie 5
Badge +6

@Thomas de Groot 

Het zou al fijn zijn mocht ook dit venster verschijnen bij interactieve documenten (cfr. iDocument) waar je de Breedte/Hoogte van de afbeelding kan instellen en eveneens of je deze verhouding wil behouden.  Ook de uitlijning zou handig zijn gezien dit nu ook wat uitproberen is om de figuur mooi gecentreerd te krijgen boven de tekst die volgt in een interactief document.

Mijn voorstel zou dus zijn om ook onderstaande mogelijkheden te voorzien.

 

 

Misschien dat dit voor Sasja ook voldoende is?

 

 

Reputatie 5

@Els Lowette ,

Dank voor je input en fijn dat je jouw ideeën altijd ondersteunt met plaatjes! Ik geloof echter niet dat het instellen van pixels een wenselijke oplossing is. Daarmee maak je het niet per definitie makkelijker, zeker niet voor alle gebruikers. Je geeft daarmee vooral veel meer vrijheid. Maar hoeveel pixels is dan handig? En wat als je een scherm hebt met een hoge of lage resolutie? En op een mobiel, hoe werkt het dan? In landscape- of portrait-modus? De software zou je hier juist bij moeten helpen. Daarom denk ik dat het beter is om een paar smaken voor te definiëren en op basis daarvan de software het af te laten handelen. Eigenlijk net zoals je in jouw voorbeeld kunt kiezen voor de uitlijning en je dit niet via pixels instelt zie ik voor me dat je aangeeft of de afbeelding klein, middel of groot getoond moet worden. Ik heb ook nog geen argumenten gehoord waarom dat niet afdoende zou zijn.

Afbeeldingen worden in interactieve documenten al automatisch gecentreerd. Daarvoor zou je zelf niets hoeven doen. 

Reputatie 5
Badge +6

@Thomas de Groot 

De mogelijkheid om te bepalen of de afbeelding klein, middel of groot getoond moet worden is zeker al een meerwaarde en stap vooruit wanneer dit mogelijk zou gemaakt worden.

Het uitlijnen zelf kunnen bepalen vind ik nochtans ook handig gezien je niet altijd wenst dat de afbeelding gecentreerd staat boven de tekst/het blok dat volgt.  Nu los ik dit op door aan de afbeelding een wit/niet zichtbare rand toe te voegen links of rechts maar dat is soms wel enkele malen opnieuw proberen en telkens de afbeelding opnieuw uploaden tot je het gewenste resultaat bekomt…

Maar ik begrijp ook dat dit - bij beperkte vraag - misschien niet haalbaar is om te voorzien.  Het gaat hier om lay-out/opmaak… persoonlijk heb ik het graag mooi in orde maar ik ervaar ook dat dit niet voor alle gebruikers een prioriteit is…

De interactieve documenten worden in ieder geval positief beoordeeld door onze medewerkers, we zullen er in de toekomst in ieder geval meer en meer gebruik van gaan maken…  Wat dat betreft dus zeker een pluim voor Infoland!

 

Reputatie 1
Badge +2

Optie van Els Lowette is wat mij betreft een goede oplossing.

 

 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring