Skip to main content
Vraag

Keuzelijst bij meerdere kaarttypes gebruiken

• August 3, 2026
  • 1 reactie
  • 3 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik ben bezig om kaarten in te richten. Nu wil ik bij meerdere kaarten eenzelfde keuzelijst gebruiken.

Hoe kan ik dit logisch aanpakken zonder 2 keer alle mogelijke keuzes in te hoeven typen?

1 reactie

Chaim Leunissen
Forum|alt.badge.img+5

@Deet 

Ik veronderstel dat je dezelfde keuzelijst wil toepassen bij meerdere kaartenbakken. In dat geval is dit een ‘tried and tested method’:

Promoveer de betreffende keuzelijst tot (eenvoudige) kaarten in een separate kaartenbak en koppel die kaartenbak aan alle andere relevante kaartenbakken.
Dat leidt effectief tot een lijstveld in alle aangesloten kaartenbakken. Maar je kunt de definitie van die lijstwaarden vanuit 1 leidende bron beheren. 

In onderstaand voorbeeld heb ik twee kaartenbakken: 1 met voertuigen en 1 met leveranciers. De kaartenbak met leveranciers bevat niet alleen leveranciers van voertuigen, maar ook van apparaten en diensten (ieder in een eigen kaartenbak).
Ik stop mijn voorbeeld echter bij de relatie tussen de Leveranciers kaartenbak en de Voertuigen kaartenbak.

Stap 1

Maak een kaartenbak (Leveranciers) aan en maak die beschikbaar aan andere kaartenbakken:

Stap 2

Maak in het andere meldingstype (Voertuigen) een veld aan dat de kaarten uit de eerste kaartenbak ophaalt, waarbij je oog hebt voor het veldtype

Zodra je kaarten hebt aangemaakt in de eerste kaartenbak, kun je die kaarten invullen bij de kaarten uit de andere kaartenbak.

Herhaal stap 2 voor alle andere kaartenbakken waaraan je de kaartenbak Leveranciers wil verbinden.