Skip to main content

Als de medewerkers van de Regionale Ambulance Voorziening (RAV) uit moeten rukken, telt elke seconde. Het redden van mensenlevens en het leveren van de beste zorg aan de patiënt staan bij de ambulancedienst namelijk altijd voorop. Alles wat kan ondersteunen bij deze missie, is dan ook meer dan welkom. Een voorbeeld zijn protocollen. Die helpen de ambulancedienst om de beste zorg te kunnen verlenen op dat moment. Medewerkers konden de lokale protocollen, regels en werkwijzen al opzoeken in Zenya, al is daarvoor wel toegang tot een PC vereist. En die hebben ze onderweg nou net níet bij zich. Tijd voor een oplossing die ze met zich mee konden nemen!

Tanya van Rijckevorsel van Kessel is kwaliteitsadviseur bij RAV Brabant Midden-West-Noord en samen met applicatiebeheerder én ambulancechauffeur Marcel Smidt werd zij al enige tijd geleden enthousiast van de Zenya Search App. “Toen Marcel en ik op de Infoland Gebruikersdag in 2018 ook nog een workshop mochten geven over de Zenya Search app, werd het ons nog duidelijker wat de app voor ónze dienstverlening kan betekenen,” aldus Tanya.


Zenya is een alles-in-één oplossing

Er is bij de keuze voor de Search App geen vergelijkend onderzoek meer gedaan. RAV Brabant MWN maakt al jaren gebruik van de software van Infoland en breidt dit langzaam maar zeker uit. “Destijds is er bewust gekozen voor één softwarepakket dat later ook uitgebreid kan worden met extra modules. Aangezien de keuze jaren geleden al is gevallen op Zenya, was het voor ons een logische keuze om het pakket uit te breiden met de Search app,” weet Tanya te vertellen. Omdat Marcel al bekend is met de software, gaat het beheren van de app hem makkelijk af: “Het werkt intuïtief en dus gaat veel vanzelf. En als ik wél een vraag heb, denkt Infoland altijd met me mee. De servicedesk staat altijd voor ons klaar, geen vraag is te gek voor ze!”


1547 keer geraadpleegd

RAV Brabant MWN heeft geen harde doelstellingen voor het gebruik van de app. Het moet het werk van de ambulancemedewerkers vooral makkelijker maken. Het gebruik is dus ook niet verplicht gesteld, maar toch zijn de documenten in de app in 4 maanden tijd ruim 1500 keer geraadpleegd. Cijfers waar Tanya en Marcel heel blij mee zijn.

Waarvoor de app vooral gebruikt wordt? Mariëlle, ambulanceverpleegkundige, weet te vertellen dat het vooral om de documenten gaat waarin protocollen staan die minder vaak gebruikt worden. Maar ze ziet ook op de posten dat de app veel gebruikt wordt voor de controlerondes van de ambulances, waarbij onder andere gecheckt wordt of alle spullen aanwezig zijn die nodig zijn om uit te kunnen rukken. Voorheen werd dit aan de hand van papieren checklists gedaan.


Altijd en overal de juiste versie bij de hand

“Wat mij vooral opvalt, is dat de app heel makkelijk in gebruik is. Iedereen kan er mee overweg, je kunt hem op je eigen smartphone zetten en eenvoudig zoeken in de documenten. En dankzij de app weet je ook zeker dat je altijd de laatste versie bij de hand hebt,” aldus Mariëlle. Werken met de juiste documenten en de juiste versie van die documenten betekent ook dat de kwaliteit van de dienstverlening nog beter geborgd kan worden.

Marcel vult, vanuit zijn rol als chauffeur, aan dat ook de collega’s op de meldkamer, die de 112-gesprekken aannemen,  baat hebben bij de app. Voorheen belden ambulancemedewerkers wel eens met de meldkamer om informatie op te vragen. Dat is nu niet meer nodig. “Daarnaast merk je dat medewerkers meer vertrouwen krijgen door het gebruik van de app. Meestal kennen ze de procedures wel, maar zoeken ze toch even bevestiging. Met de Search App heb je die bevestiging altijd en overal binnen handbereik. Zelfs als je geen internet hebt.”


Testen en livegang

Het heeft ongeveer een jaar geduurd voordat RAV Brabant MWN live ging met de app. Zo zijn er twee testfases geweest. Allereerst is er op managementniveau getest met de app op iOS, omdat deze op dat moment nog niet algemeen beschikbaar was. Aangezien op de ambulances met iPads gewerkt wordt, is het voor hen wel een must dat de app op iOS vlekkeloos werkt. In de tweede fase zijn de kwaliteitsmedewerkers op de verschillende ambulanceposten gevraagd om te gaan werken met de app.

Begin mei 2019 was het dan eindelijk zover: de app kon breed uitgerold gaan worden. Tanya: “We hebben nog wel even gewacht tot de nieuwe release uitkwam, zodat het inloggen met ADFS ook probleemloos verliep. Als medewerkers namelijk niet in één keer (goed) in kunnen loggen, gaan ze de app niet gebruiken. Ook later niet.”


Zenya Search app: voor iedereen geschikt!

RAV Brabant MWN is dus zeer te spreken over de Search App. Vooral voor de medewerkers, die veel onderweg zijn en vaak niet de beschikking hebben over een PC, is het een goede aanvulling op de module DOC. Zowel Tanya als Marcel vinden de app dan ook geschikt voor iedere professional die niet achter een bureau zit. Of het nu aan het bed bij de patiënt is, of in een magazijn of productiehal, bijna iedereen kan zijn voordeel doen met  de app.

Lees hier meer over de Search app en vraag een gratis demo aan.

 

Geen reactie

Reageer