7.000 vragen, ook wel items genoemd, en dat worden er alleen maar meer. Zoveel zit er in deKennistoetsenbank van Prove2Move en er komen wekelijks nieuwe items bij. Het is inmiddels 5 jaar geleden dat Jane Groenendijk, manager bij Prove2Move, met Wil de Groot-Bolluijt, projectleider voor deKennistoetsenbank, aan de slag ging voor het idee van een database vol items om formatieve toetsen samen te kunnen stellen. Tijd om eens met ze in gesprek te gaan hoe dat nu werkt, structuur brengen in zo’n hoeveelheid vragen, en daarbij ook nog eens kwaliteit te borgen.
Wat is de Kennistoetsenbank?
Prove2Move biedt formatieve toetsen (examens) aan voor het MBO Zorg & Welzijn. Zo’n 5 jaar geleden zag Jane een behoefte die de software voor summatief toetsen niet zomaar op kon vullen: formatief toetsen, oftewel toetsen om te leren. Dat is een compleet andere tak van sport en de software die voor examens gebruikt wordt leent zich niet om op een laagdrempelige manier lerend toetsen aan te bieden.
Dit is het moment dat Wil werd ingeschakeld, die al ervaring had met iQualify en hier zeer enthousiast over was. Dat enthousiasme werkte aanstekelijk en na nog met een half oog naar andere software te hebben gekeken, viel de keuze op iQualify om een toetsenbank in op te richten.
In deKennistoetsenbank staan inmiddels 7.000 items (vragen), die door docenten kunnen worden gebruikt om formatieve toetsen samen te stellen. Wil: ‘iQualify is gewoon voor iedereen gemakkelijk in gebruik. Dus niet alleen voor de docenten die de toetsen samenstellen en voor de studenten die de toetsen maken, maar ook voor de ontwikkelaars die de vragen ontwikkelen en de beheerders. Tot de dag van vandaag is onze insteek: de docent is in de lead, die moet het zonder hulp van bijvoorbeeld ICT gemakkelijk kunnen gebruiken, en die functionaliteit biedt iQualify vanaf het begin. Daarnaast moet lerend toetsen leuk zijn voor studenten.’
7.000 items, hoe houd je dat overzichtelijk?
Elke week worden er, door speciale teams, nieuwe items gemaakt. De teller staat in mei 2020 op ruim 7.000 maar dat aantal wordt dus steeds weer groter. ‘Deze items worden gemaakt door docenten. Zij werken hier, in vaste teams, enkele uren per week aan,’ vertelt Jane. ‘Een vraag wordt gemaakt en daarna uiteraard ook gecheckt door anderen. Maar daar houdt het proces niet op, ook docenten die de items gebruiken en daar feedback op willen geven, kunnen dat in het systeem doen. En zelfs studenten kunnen inhoudelijke feedback op de vragen geven. Dit gaat allemaal in iQualify en komt daardoor ook altijd bij de juiste persoon uit. Dit is echt uniek, zo’n gesloten feedbackloop ín het systeem.’
De docenten hebben dus keuze uit maar liefst 7.000 items. Hoe ze dat overzichtelijk houden? ‘De items zijn in ieder geval allemaal voorzien van labels. Deze komen voort uit opleidingsspecifieke regels over wat studenten moeten kennen en kunnen. deKennistoetsenbank in iQualify heeft daarnaast een hele duidelijke structuur: de docenten kunnen filteren op labels, maar ook op opleiding. De categorieën staan helder in het menu, en het gebruik van subcategorieën maakt het aantal vragen beter te filteren. Tenslotte kan er ook gezocht worden binnen álle vragen. Ondanks dat het veel vragen zijn, die in sommige gevallen opleidingsoverstijgend zijn, is het voor een docent, na een korte introductie, echt gemakkelijk om een toets samen te stellen,’ vertelt Wil.
Een mooi voorbeeld is dat van een docent die Wil recent sprak. ‘Ze kreeg avonds, toen haar eigen kinderen op bed lagen, een online instructie aangeboden. Ze noemde deKennistoetsenbank, en dus indirect iQualify, een snoepwinkel en was direct verkocht. Ze vond het gewoon jammer dat ze dit nog niet eerder had gezien en kon niet wachten om dit de volgende dag aan haar collega’s te laten zien. Dit zijn natuurlijk de verhalen waar wij heel blij van worden!’
Kennisflitsen voor extra leermomenten
Het is natuurlijk mooi om te testen hoe het gesteld is met de kennis van de studenten met vragen uit deKennistoetstenbank. Maar hoe mooi is het als we daar nog een extra leermoment aan toe kunnen voegen? Prove2Move deed het, zo vertelt Jane. ‘Wij dachten dat het van toegevoegde waarde zou zijn als we de antwoorden zouden kunnen verrijken met extra informatie, getoetst aan externe, onafhankelijke bronnen. En dat we dan ook een link naar die kennis op zouden kunnen nemen. In iQualify kan dat dus, en zo hebben wij de Kennisflitsen ingebouwd. Op basis van het gegeven antwoord krijgt de student niet alleen de terugkoppeling of dit juist of onjuist is, maar ook waarom dat zo is.’
Zo krijgt een vraag dus veel extra informatie mee en wordt een toets een waar leermoment. En het toevoegen van iets als een Kennisflits aan deKennistoetsenbank in iQualify is net zo gemakkelijk als een vraag bedenken. Zowel de beheerders als de ontwikkelaars hebben geen specifieke kennis van de software nodig om de items te kunnen maken, bewerken etc. En voor de docenten die de toetsen samenstellen spreekt het ook voor zich.
Kleine updates voor steeds extra functionaliteit
Het is voor veel beheerders en gebruikers een doorn in het oog: updates in de software. De iQualify software van Infoland wordt regelmatig voorzien van nieuwe functionaliteiten, maar het zijn vrijwel nooit ingrijpende updates. ‘We zien ook mooie ontwikkelingen in de software, waardoor het steeds net iets beter wordt. Dat gaat in kleine stapjes waardoor je niet ineens voor een grote verandering staat. Het gebruik van de database met 7.000 items komt hierdoor goed tot zijn recht,’ aldus Wil. Wel de voordelen van nieuwe functionaliteiten zonder elke keer voor grote veranderingen te komen te staan dus.
Wil en Jane: ‘Voor iedere organisatie binnen de Zorg- en Welzijnsbranche, die hier gebruik van wil maken maar er niet teveel tijd aan kwijt wil zijn, willen we zeggen dat er een hele mooie toetsenbank is. In deKennistoetsenbank zit zoveel mooi materiaal, je hoeft het wiel niet zelf opnieuw uit te vinden.’
Zij zien voor vrijwel iedere organisatie, ook buiten de Zorg- en Welzijnsbranche, wel een mogelijkheid in iQualify. Er ontstaat, juist nu, meer en meer behoefte aan bij- en omscholing. Organisaties die kennistoetsen willen inzetten , kunnen zo met iQualify aan de slag. En wil je gewoon eens testen waar het staat met de kennis van medewerkers? Of de kennis even opfrissen? Ook dan is iQualify meer dan geschikt. Ben je benieuwd hoe je zo’n uitgebreide kennisbank op kunt zetten, of kun je hier wel hulp bij gebruiken? Wil en Jane gaan graag met je in gesprek hierover.