Skip to main content

Bij Huisartsenzorg Oude IJssel wordt de ervaring van patiënten continu gemeten. Patiënten kunnen op een laagdrempelige manier via hun telefoon een korte vragenlijst invullen. Resultaten worden direct zichtbaar voor de betrokken huisartsen. Zo is er een beeld van de tevredenheid in de regio en in de keten en kunnen desgewenst verbeteracties gestart worden op organisatieniveau of specifiek voor een specifieke huisartsenpraktijk. Benieuwd geworden?

In deze sessie op de Zenya gebruikersdag 2022 gaven @Janieke Roessink en @Erna uitleg over hoe zij dit met Zenya CHECK hebben ingericht.

In de bijlage onder dit topic vind je de presentatie terug.

 

Samenvatting

 

Aangename vibe in de Knoefzaal!

De slogan van Huisartsenzorg Oude IJssel die Janieke en Erna brachten is “Zo Zen Ja met Zenya!”. Dit omschrijft meteen de vibe die iedereen ervaarde bij het betreden van de Knoefzaal. Rustgevende muziek en etherische oliën in combinatie met 2 enthousiaste Zenya freaks, zoals Janieke zichzelf omschrijft.

Janieke en Erna lichtten met deze presentatie het proces toe van de ontwikkeling van hun vragenlijst via CHECK. In het publiek zaten veel ervaren CHECK-klanten die zeer kritische vragen stelden aan de dames van Huisartsenzorg Oude IJssel en zeker ook aan Infoland zelf.

 

Ervaring patiënten meten

Samen met hun consultant ‘Rob De Bouwer’ ontwikkelde Huisartsenzorg Oude IJssel in 2022 een vragenlijst om de ervaringen van hun patiënten te meten. De basis voor deze vragenlijst is de vragenlijst PREM CZ die gebruikt werd als kader. PREM is een landelijk afgestemde meetmethode om patiëntervaringen te meten.

Er werd bewust gekozen voor het onderbrengen van de vragen in kaders, zodat eenvoudige algemene rapportage nadien ook mogelijk is. Voor iedere huisartsenpraktijk werd een eigen vragenlijst samengesteld op basis van de vele vragen in dit kader. Daarna werden er vragenlijstonderzoeken uitgezet per huisartsenpraktijk waarbij geen einddatum werd vastgelegd.

De patiënten van Huisartsenzorg Oude IJssel ontvangen bij hun bezoek een flyer met bijkomende informatie over dit Patiënt Ervarings Onderzoek (PEO) en een QR-code. Deze QR-code is de link naar de vragenlijst die werd ontwikkeld in Zenya. Een grote troef is dat de resultaten van iedere huisartsenpraktijk onmiddellijk en continu beschikbaar zijn op hun eigen dashboard in Zenya. Bovendien is rapportage op regionaal niveau ook steeds mogelijk.

Daarnaast werd op ieder portaal in Zenya ook een ‘Snel naar’ link geplaatst zodat er steeds toegang is tot de meest actuele resultaten van het PEO en je hier zelf verder mee aan de slag kan gaan in Excel of Word.

 

Resultaten optimaliseren

Momenteel is Huisartsenzorg Oude IJssel aan het bekijken hoe ze efficiënter alle resultaten kan aanbieden aan de verschillende huisartsenpraktijken en hoe deze resultaten uniform geïnterpreteerd dienen te worden.

Huisartsenzorg Oude IJssel is alvast zeer tevreden over de implementatie van hun Patiënt Ervarings Onderzoek dat gebouwd werd in de module CHECK. En alle deelnemers waren zeer blij met de etherische olie die ze mee naar huis kregen.

Bedankt Janieke en Erna!
 

Deze samenvatting is geschreven door @Ellenvdb 

 

 

Heb je hier nog vragen over? Stel ze dan gerust hieronder.

Geen reactie

Reageer