Beantwoord

Op een Zenya portaal een hyperlink naar een bladwijzer in een document maken

  • 3 August 2022
  • 5 reacties
  • 231 Bekeken

Badge +1

Is het mogelijk om op een Zenya portaal een directe hyperlink te maken naar een bladwijzer van een (Zenya) document?

Een alternatief zou zijn om een hyperlink naar een document te maken en dan bovenaan een soort inhoudsopgave te maken naar de verschillende bladwijzers. 
Dit is echter een ‘extra muisklik’ die misschien te vermijden is?

 

 

icon

Antwoord op het topic Chaim Leunissen 3 August 2022, 14:57

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Hoi @anjavandekerkhof,

Je kunt zeker verwijzingen naar een bladwijzer in een document aanbrengen. De eerste stap is dat je een verwijzing naar een document toevoegt aan je portaal. Dat kan op 2 plekken, zie:

  1. De eigenschappen van een portaal beheren, onderdeel "Belangrijke documenten paneel” 
  2. Informatiepaneel op de startpagina van een portaal

Hieronder laat ik in een kort filmpje de eerste stappen zien vanuit het belangrijke documenten-paneel:

Vervolgens is het belangrijk te weten dat de beschikbaarheid van bladwijzers enkele aandachtspunten hebben:

  1. Er dient wel een bladwijzer aanwezig te zijn in het document dat je selecteert
  2. Niet ieder documenttype biedt ruimte aan bladwijzers, andere documenttypen bevatten standaard bladwijzers.

Gestructureerde HTML documenten

Dit type documenten bevat een vooraf gedefinieerde paragraafstructuur die direct als bladwijzer beschikbaar is:

 

Het is goed om te weten dat je ook bladwijzers toe kunt voegen aan dit documentype.

Zie o.a. Uniformiteit in de structuur van je documenten - gebruik een documenttype met structuur voor meer informatie over dit documenttype.

Word documenten

Als er een paginanummering aanwezig is in een Word document, dan kun je daar gebruik van maken:

Tip: gebruik de voorbeeldweergave (blauw omkaderd) om na te gaan welk paginanummer interessant is

Verder is het belangrijk om te weten dat Zenya het gebruik van bladwijzers in Word documenten niet toestaat. 

Badge +1

Bedankt, ik heb het getest en het werkt inderdaad op het portaal onder ‘belangrijke documenten’.

Maar ik zou het liever onder de knop ‘raadplegen’  onderbrengen .

Als ik een los document toevoeg in een verzameling kan ik ook weer kiezen voor een bladwijzer of een paragraaf. Als ik in datzelfde scherm nog even controleer bij de voorbeeldweergave, ziet het er goed uit.

Maar als ik vervolgens via het portaal het bewuste document aanklik kom ik niet uit op het gewenste onderdeel maar gewoon bovenaan het document.

Is dit een bug of doe ik iets fout?

Reputatie 1
Badge +3

Beste @anjavandekerkhof

Inmiddels hebben we dit verder opgepakt via de Servicedesk. 

Reputatie 1
Badge +3

Er is een bug geregistreerd die te maken heeft met bovenstaand ticket, namelijk bug 65133.

De bug is eigenlijk dat het niet mogelijk moet zijn om in een verzameling met een link naar één document bij dat document een bladwijzer op te kunnen geven. Je moet dus wel één document aan een verzameling kunnen toevoegen maar dan zonder bladwijzer. Het is helaas niet mogelijk om in een verzameling een document te laten openen met een bladwijzer.

Een workaround:

  • Maak een hyperlink naar het document met bladwijzer via ‘Hyperlink maken’
  • Voeg in de verzameling een ‘webpagina’ toe en zet bij de url de link naar het document (inclusief bladwijzer). Vul bij Titel de documenttitel in

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring