Vraag

Hoe worden rechten en rollen vastgelegd en gebruikt?

  • 15 March 2021
  • 2 reacties
  • 462 Bekeken

Badge +1

Ik werk pas kort met Iprova en krijg maar geen beeld over de relaties tussen de verschillende onderdelen. Welk recht wordt bij de gebruiker vastgelegd, welke bij een rol, melding of document.

Een simpel voorbeeld: Waarom ziet de ene gebruiker een map wel en de ander niet?

Ik zou graag een soort afbeelding van het datamodel willen hebben. Hopelijk geeft dat inzicht in de onderlinge relaties.


2 reacties

Reputatie 5

Ik denk niet dat een datamodel je helpt. Is nogal groot. Maar in het kort:

Meldingen: je legt per meldingstype vast welke gebruiker welke rol heeft. Als je een onderwerpenboom hebt, dan leg je dat per onderwerp vast. Vervolgens krijg je zaken te zien die daarbij passen. Bijvoorbeeld: coördinator op onderwerp X, dan zie je alle meldingen met onderwerp X. Uitzondering is ‘overige betrokkenen’. Die zien enkel de meldingen waar ze als betrokkene aan zijn toegevoegd, en niet alle meldingen op het onderwerp waar ze in de pool van potentiele betrokkenen zitten.

Documenten/mappen: in het applicatiebeheer kun je rollen definiëren. Die rollen bepalen wat je mag als je die rol hebt. Vervolgens kun je per map aangeven welke gebruiker welke rol heeft. Dit kun je ook overnemen van de bovenliggende map. In het documentbeheer krijg je een map te zien als je enige beheerrechten op de map hebt op of een document in die map, en indien nodig zie je alle bovenliggende mappen waar je geen rechten op hebt ook, anders kun je niet bij de map komen waar je rechten op hebt. Deze rechten kun je ook krijgen als je uitgenodigd wordt om een document te schrijven. Leesrechten zijn echter niet voldoende. Die bepalen enkel of je een document mag zien in het portaal, of als je een link naar het document volgt.

Hoi Petra,

Er is ook nog een aantal trainingen waarin je meer uitleg kunt vinden:

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring