Hoe mooi is het om te leren van elkaar? Om vanuit positiviteit te kunnen verbeteren? Omdat het kan, omdat we het willen, omdat het er al is!
We zijn nog te vaak bezig om zelf oplossingen te bedenken. Dat kost tijd en aan tijd is altijd een gebrek binnen de zorg. Het Radboudumc heeft het delen van goede praktijkvoorbeelden geïmplementeerd en geïntegreerd in Zenya FLOW.
In deze sessie op de Zenya gebruikersdag 2022 vertelde
In de bijlage hieronder vind je de presentatie terug.
Samenvatting
Introductie
VAN ELKAAR LEREN // Binnen organisaties gaat veel meer goed dan fout. Dat wordt nog weleens uit het oog verloren. Bij Radboudumc zijn ze zich daarvan bewust en willen ze daar juist gebruik van maken. Silvia van Gils, senior adviseur/auditor en Zenya expert, vertelt enthousiast hoe zij Zenya FLOW hebben ingezet om goede praktijkvoorbeelden met elkaar te delen.
Bij de start van haar presentatie geeft ze een aantal voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van ‘aha momentjes’. Wist jij bijvoorbeeld dat de opening in de steel van een koekenpan bedoeld is om de pollepel in te steken? Of dat het gat in een snijplank geen handvat is maar dat je hier de groente doorheen schuift zodat deze niet naast de plank beland maar in de kom?
Hoe
Vanuit de Safety-II gedachte wil het Radboudumc de focus leggen op dingen die goed gaan. En dáár van leren. Dat levert positieve energie op. Er zijn talloze goede praktijkvoorbeelden binnen de organisatie. Deze voorbeelden maken we inzichtelijk zodat we meer van elkaar leren. Collega’s kampen met gelijksoortige problemen of situaties. Als één van hen een oplossing deelt, profiteert iedereen daarvan. Goede praktijkvoorbeelden zijn inspirerend en mensen kunnen er direct mee aan de slag.
Iedereen kan via een eenvoudig meldformulier zijn of haar praktijkvoorbeeld delen. Deze worden vervolgens eerst door het auditteam beoordeeld. Soms is het geen praktijkvoorbeeld maar een idee of verbetermaatregel. Dit wordt dan ook teruggekoppeld naar de melder.
Wel zijn er vooraf eisen gesteld;
- Het moet laagdrempelig zijn;
- Het is van én voor iedereen, iedereen mag melden en alle praktijkvoorbeelden inzien;
- Het moet passen in een bestaand systeem;
- Er is geen keuring op inhoud.
Het formulier bestaat uit een tweetal vragen; ‘Beschrijf het praktijkvoorbeeld’ en ‘Wie is de contactpersoon?’. Deze laatste vraag zorgt ervoor dat men elkaar kan benaderen als er vragen zijn.
Om alle doelgroepen te bereiken kan men ook middels het scannen van een QR-code een melding indienen. Deze code vind je overal, van koffiekamers tot op het toilet.
Ook bij het afsluiten van een verbeterproject wordt de vraag gesteld of het een goede case is om als praktijkvoorbeeld te delen.
Resultaat
Alle doelgroepen maken gebruik van deze praktijkvoorbeelden, daarnaast komen mensen ook regelmatig terug. Via het dashboard worden praktijkvoorbeelden middels een dynamisch rapport gedeeld. De potentie is er maar heeft tijd nodig.
Tips en uitdagingen:
- Kijk eerst naar het proces, daarna pas naar de techniek. Houd het simpel;
- Neem de tijd, denk niet dat alleen live gaan voldoende is. Communiceer. Gebruik hiervoor nieuwsbrieven, het kwaliteitsnetwerk, flyers, overlegmomenten, gesprekken met accounthouders. En blijf herhalen!
- Houd rekening met het feit dat mensen niet snel iets delen. Men is vaak te bescheiden over het resultaat, ‘Het is vast niet goed genoeg’;
- Zorg ook voor opvolging, vertel de mensen hoe vaak hun praktijkvoorbeelden bekeken zijn.
Het vlammetje is opgestookt, laat het rustig branden en pook er af en toe in
Zie ook:
Goede praktijkvoorbeelden - Radboudumc | Infoland Community
Radboudumc ontwikkelt zorgkwaliteit met inspirerende Goede praktijkvoorbeelden (zenya-software.com)
Deze samenvatting is geschreven door
Heb je hier nog vragen over? Stel ze dan gerust hieronder.